13.12.11

Den ultimata julklappen...

...blir dagens tema.

Vi läser novellen Önskelistan skriven av Jonas Hassen Khemiri och inspireras av Khemiris kreativa och rika språk då han sätter sina önskningar på pränt.

Kära tomten,

Det är jag igen. Jag ger mig inte. I år har jag skruvat ned nivån på mina önskningar, försökt normalisera mina förväntningar på julen. Och jag hoppas att du i gengäld kan jobba lite hårdare. [...]
Sen önskar jag mig en idolplansch med ett fotomontage där jag skakar hand med Nabokov och Nas på precis samma gång. Du vet ett sånt där skönt dubelhandslag såhär liksom med händerna i kors med båda mina idoler.

När vi har läst Khemiris önskelista skriver vi ner våra egna brev till tomten. Vi frossar i önskningar och drömmer oss bort till pepparkakeland. Vi väver samman våra förväntningar till ett mycket långt brev som vi sänder till - tomten.

Malin

5 kommentarer:

  1. Roliga "införjulen-lektioner"!

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Den har jag också tänkt använda mig av någon gång. När jag väl får undervisa i svenska. Tänkte nästan att du skulle jobba med den :)

    Gick uppgiften hem hos eleverna?

    SvaraRadera
  3. Hej Maria,

    Grymt bra att du samlar på dig material. Jag tänkte skriva - vad lustigt att du hade dina föraningar om att jag skulle använda mig av just denna novell - men det är nog ganska uppenbart hur och vilken litteratur jag väljer som underlag för undervisning... Eller? :)

    Undervisning som utgår ifrån litteratur eleverna kan relatera till och röra sig i och ur går alltid hem. Jag tänker alltid textrörlighet när jag väljer litteratur - detta oavsett genre. Samtidigt måste litteraturen tillföra eleverna nåt nytt, exempelvis nya spännande ord, ett tema de inte har stött på tidigare eller ett innehåll som är klurigt och diskussionsvänligt.

    Vad kul att du kommenterade!

    Tack!

    SvaraRadera
  4. Ja, har man följt din blogg ett tag så är Khemiri en återkommande källa :)

    Apropå litteratur som man kan relatera till så tänker jag på novellen "14 februari" (tror jag den heter) av Jonas Karlsson. Den skulle vara intressant att läsa med en klass någon gång. Alla hjärtans dag har ju (tänker jag) nästan alla en åsikt om och kan relatera till. Och den har lite kul vinkling i slutet tycker jag.

    Längtar verkligen efter chansen att få vara svensklärare i praktiken!

    SvaraRadera
  5. Jamenvisst - den novellen har jag arbetat med :)

    Och visst är den kul... Samtidigt väcker novellen viktiga frågor om utanförskap osv. Kanske är den främst en tankeställare för oss vuxna/lärare. Hur förhåller vi oss till alla-hjärtans firande i skolan? Hur kan vi verka för att alla känner sig med i båten istället för utanför? Ska man överhuvudtaget fira alla hjärtan i skolan på det viset? Näe - tänker jag...

    SvaraRadera